مقالات مفید

تاریخچه کلاه در ایران

تاریخچه کلاه در ایران

تاریخچه کلاه در ایران

استفاده از کلاه به سال های بسیار دور باز می گردد این کالا از قدیم الایام تا کنون در ایران به عنوان پوشش و محافظت از سر در تابستان و اندکی تغییر در زمستان  همچنین به عنوان شی تزینی یا نشان دهنده شغل ؛ نژاد یا طبقه اجتماعی فرد در مدل ها و انواع مختلف کاربرد داشت امروزه نیز در کشور ما استفاده از کلاه تنها مختص به مردان نمی شود در زمان پهلوی زنان نیز از کلاه به عنوان پوشش تزئینی استفاده می کردند استفاده از کلاه تنها به دهه ای خاص ختم نمی شود امروزه نیز از این محصول به وفور در بین تمامی مردم دنیا همچنین در ایران دیده می شود در ادامه به تاریخچه کلاه در ایران می پردازیم . بهترین چاپ عمده کلاه  های تبلیغاتی را از شهاب گیفت بخواهید  و همراه ما باشید با  :

  • تاریخچه کلاه در ایران به چه زمانی می رسد ؟
  • انواع کلاه های ایرانی باستان

نمونه کارهای کلاه تبلیغاتی

تاریخچه کلاه در ایران به چه زمانی میرسد ؟

استفاده از کلاه پیش از اسلام

بر اساس شواهدات تاریخچه کلاه در ایران به دوران پیش از اسلام میرسد و پس از ظهور اسلام استفاده از عمامه بین مردم رواج داشت  در دوران قاجار کسبه عمامه سفیدی به سر می کردند که بعدها توسط حاکم اصفهان و دستور وی مردم می بایست عمامه سفید و کسبه عمامه زرد استفاده می کردند در زمان صفویه به دستور شاه عمامه سبز بین مردم رواج یافت اما پس از آن در دوران افشاریه و زندیه عرقچین و شال ترمه ای که به دور آن پیچیده می شد جایگزین عمامه شد .

استفاده از کلاه در زمان قاجار

در زمان قاجار استفاده از عمامه ها کمتر و کلاه  توانست جایگزین خوبی شود به طوری که در زمان قاجار نداشتن کلاه بی احترامی تلقی می شد و حتی مردم عادی به استفاده از کلاه بسیار معتقد بوده و بر این عقیده بودند که نداشتن کلاه بی آبرویی تلقی می شود .

استفاده از کلاه در زمان پهلوی

اما در زمان پهلوی بعد از کشف حجاب توسط رضاشاه استفاده از کلاه تنها به پوشش مختص به مرد نبود بلکه زنان نیز به وفور از این پوشش تزیئی استفاده می کردند . طراحی کلاه های زمان پهلوی الهام گرفته از کلاه های اروپایی بود که معروفترین آن کلاه پهلوی بود .

کلاه های امروزی

همانطور که اشاره نمودیم تاریخچه کلاه در ایران به دوران های پیش از اسلام می رسد اگر چه همگی در مدل های مختلفو اشکال های متفاوت دوخته می شدند اما هر کدام به عنوان پوشش سر و نوعی کلاه محسوب می شدند امروزه کلاه ها نیز محدودیت سنی نداشته و در انواع بچگانه , دخترانه , پسرانه , مردانه و زنانه د راشکال های مختلف کلاه ایمنی ,اسپرت , لبه دار زنانه , کلاه شاپو , نقابدار و…با متریال های مختلف نخی , حصیری , فومی , کتان و دیگر متریال های مناسب ساخته می شوند کلاه های به دلیل پر کاربرد بودن آنها و نداشتن محدودیت سنی و جنسی می تواند بهترین هدایای تبلیغاتی باشد که به وفور در بین پرسنل های کارخانه ها , رستوران ها , فست فوت ها و….استفاده می شود .

انواع کلاه های ایرانی باستان

دستار (کلاه عمامه مانند)

این نوع گونه ای شال یا کلاه نمدی نوک دار بوده که دور سر و گردن پیچیده می شدند و بیشتر توسط خدمت کار ها و ندیمه ها استفاده می شد .هنوز هم از این مدل کلاه ها در برخی مناطق بومی نیز استفاده می شود .

بستاک

این نوع کلاه حلقه ای گرد و متشکل از گل ها و شاخه ها می باشد این نوع توسط همه اقشار اعم از پادشاهان , درباریان , افراد نظامی و مردم عادی استفاده می شد جنس آن نیز از فلز و غیر فلز بود .

کلاه راسته

این نوع مخلوطی شکل بوده و از نمد ساخته میشد و جایگزینی برای تاج شاهان برای انجام امور روزمره بود .

کلاه باشلق

این نوع کلاه نمدی که دارای رشته های آویزان در پشت گوش ها بود در پشت قوس آن نیز بخش اضافی داشت که به سمت جلوتا می خورد این کلاه توسط افسران زره پوش ماد ها استفاده میشد و امروزه نیز در برخی مناطق کردستان با کمی تغییر استفاده می شود .

موفق و پیروز باشید

هدایای تبلیغاتی شهاب گیفت